tisdag 4 september 2012

Toskansk Tomatsoppa



Mmmm..het soppa är gott för onda halsar!

Den här soppan kom till genom att en tjej hade snöat in på Keldas toscanska soppa. Hon tyckte det blev dyrt i längden och undrade om jag hade nåt bra recept. Jag hade inte ens smakat Kelda-soppan så jag fick raskt köpa ett paket och testa. Och den var ju verkligen supergod.

Den här soppan är enkel att göra och smakar ganska likt. Jättegod är den också! Jag brukar laga den när jag egentligen inte orkar laga mat eller fixa matlåda. Perfekt för lata dagar!

1 burk finkrossade tomater(Mutti)

2 msk tomatpuré(Mutti)
1,5  dl Ajvar Relish(Druvan, mild)
1,5 st grönsaksbuljongtärning(Kung Markatta)
1,5 dl vispgrädde
2 dl vatten
1 tsk timjan
1 liten nypa rosmarin(smula sönder fint mellan fingrarna)
2 tsk Chilipeppar(Santa Maria original)

Salt och svartpeppar, smaka av med

Blanda allt i en kastrull och koka ihop. Låt puttra ett par minuter. Färdigt.
Originalet innehåller bitar av zucchini och aubergine. Det kändes lite överarbetat för min del. Här är det mer bitar av tomat. Gillas inte det använd passerade tomater. Jag är dessutom ganska nördig med märken på bland annat tomater då, därför skrev jag ut vad jag använt. Du får självklart använda vilken sort du vill men jag rekommenderar att använda dessa :)
 

13 kommentarer:

Anna sa...

Hej! Ville bara tacka så jättemycket för det här bra receptet, jag älskade Keldas soppa men detta blev mer matigt och precis lika gott. Gick också snabbt att göra, vilket kändes skönt! Tack för det :)!

Anna-Eva sa...

Tack för det Anna. Bjöd själv på den här soppan på fest alldeles nyligen och trots att det fanns massor av annan mat var det soppan som alla talade om :)

Anonym sa...

1000 TACK för ett fantastiskt gott recept!
Älskar Kelda's, men som din väninna sa: det blir dyrt i längden.
Denna smakar underbart :P
Än en gång: TACK!

Ha en härlig dag!

Anna-Eva sa...

Hej
Jättekul att du gillar soppan! Tack för berömmet :)

Karin sa...

Underbar soppa - min dotter som har restaurang lagar denna soppa då och då TACK

Anna-Eva sa...

TAck Karin
Jag blir sååå glad när jag får såna här kommentarer :)

Susanne sa...

Hej! Tack för ett superbra och enkelt recept, som jag kommer att använda mig av flera gånger. Jag hade letat efter recept på en fisksoppa och hittade då ett recept med den toscanska tomatsoppan som bas. Sedan hittade jag ditt recept. Min blev med torsk i och så hade jag i mycket dill. Dessutom hade jag både grädde och lite matlagningsyoghurt i den,

Anna-Eva sa...

Hej Susanne
Kul du gillade soppan och tack för tipset att göra om den till fisksoppa! Det ska jag testa.
Hälsningar Anna-Eva

Terese sa...

Tack för det här fabulösa receptet. Supergott verkligen. Ska avnjuta den nu efter duschen. :)

SisterFive sa...


Den här soppan..den är bara så god! Och så enkel att laga. Jag har köpt Keldas flera gånger, och även fast jag gillar den också, så är ditt recept allra bäst. Tusen tack för att du delar med dig!

Anonym sa...

Supergod soppa! Så kryddig o god! Sist gjorde jag den i all hast och nu skulle jag vilja göra den till ett större sällskap på 7st.
Hur många portioner är receptet för? :)

Anonym sa...

Hej. Kul du gillar min soppa. Jag skulle nog säga den räcker till 3-4 pers men minns inte riktigt. Tror dubbla satsen räcker till sju men den är ju god och går att frysa så kanske satsa på att tredubbla..Lycka till iaf!

Anonym sa...

Berätta mer