måndag 10 september 2012

Kladdkaka- Ljus och mörk chokladtryffelkladdkaka med rostade hasselnötter



Helgen tog slut innan den hade hunnit börja, känns det som, men det är inte ledigheten jag saknar, utan maken. Ledig är jag nämligen redan i morgon igen. Idag hade jag med mig min goda kaka till jobbet och bjöd på. Lite naggad i kanten men det fick de ta. Kan inte äta upp allt jag bakar juuuuh!! Men smaka måste man he, he. Den hade strykande åtgång i alla fall och jag fick en massa beröm. Taaaack!



Kladdkaka

2 ägg
3 dl socker
100 g smör
1 dl vetemjöl
4 msk kakao
50 g 70% mörk choklad

Smöra och bröa(fast jag använder mandelmjöl eller cocos) en pajform.
Smält smöret i en rymlig kastrull. Rör ner sockret direkt i kastrullen. Tillsätt ett ägg i taget och tillsist mjölet och kakaon och den grovhackade chokladen. Slå upp i formen och baka i 175 grader under ständig koll tills den precis stelnat och en provsticka förbli torr. Ta ut den och låt den vila 10-15 minuter. Under tiden den bakas gör du den ljusa chokladtryffeln.

Ljus chokladtryffel

100 g Marabou mjölkchoklad
0,75 dl vispgrädde
50 g smör

Koka upp grädde och smör. krossa chokladen och låt den smälta i grädden. rör noga så det inte bränns vid! Ställ kastrullen i kallt vattenbad. Rör om då och då. Bred tryffelsmeten över kakan. Toppa med 1 dl rostade,skalade hasselnötter. Ställ kakan i kylen tills den ska serveras. Den vinner på en natt i kylskåpet.


Jag använder de här rostade hasselnötterna som finns i butiker med internationellt sortiment.Såååå goda! Annars är det bra med vita hasselnötter(skalade, tvättade som brukar finnas i lösvikt) men som man får rosta själv i torr stekpanna. Eller så får man rosta vanliga med skal som man gnuggar i en frottéhandduk för att få bort skalet.


Inga kommentarer: