lördag 1 september 2012

Fläskfilé i ugn



Det här slängde jag ihop i går kväll och det blev riktigt gott. Nästa gång ska jag steka en massa svamp och ha på också. Mums, mums! Nu äter vi ju sällan någon kolhydrat till maten så jag serverade stekta bönor, lök, paprika och tomater till. Men annars kan jag tänka mig att det passar med ris, pressad potatis eller kyftpotatis till denna rätt. Och en sallad :)

500 g fläskfilé

Skär i 1,5-2cm tjocka skivor. Banka till dem med handen och salta och peppra lätt. Vänd dem i mjöl och stek dem i smör/olja tills de fått fin färg. Lägg i ugnsform.

Sås:

1,5 dl vispgrädde
2 dl Smetana(Arla eller Valio, se laktosfria sortimentet)
1 tsk Fempeppar(mortlad)
2 msk soya (jag anväder alltid kikkomans)
1 msk kalvfond
1 tsk grillkrydda

Vispa grädden ganska fast. Rör i övriga ingredienser.Slå såsen på köttet och in i ugnen 200 grader ca 15 minuter. Done!


Inga kommentarer: