onsdag 29 augusti 2012

Februari- Helsingfors

Allt jag fick på fabriken

Dessertbordet på brunchen
Lagom till min 45-årsdag plockade jag ut min stora vinst i Årets bak- och dessertmästare, besöket i Helsingfors och Fazerfabriken.

Vi flög från Köpenhamn och bodde på Radison Blu Seasidehotell. Ett helt ok boende. Det var megavinter i Helsingfors. Har sällan skådat så mycket snö och de körde lass efter lass med snö på stora flak utanför vårt hotellfönster.

Vi tog taxi ut till fabriken som låg i Vanda och där blev vi kungligt mottagna och fick en egen guide och en hel konferenssal helt för oss själva. Vi fick även träffa Majlen Fazer som berättade om företaget,choklad, sina resor med mera. Mycket intressant och trevligt. Sedan fick vi gå runt i fabriken på studiebesök. Vi fick bland annat se hur de för hand tillverkar sina chokladfyllda Mignonägg. De är påsktradition i Finland och chokladen fylls i riktiga äggskal. Sedan fick vi lunch och sedan hur mycket godis vi ville plus att jag fick med mig massor, massor.

På kvällen var det dags för nästa besök, på Restaurang F8 i Stockmanvaruhuset. Vi började med ett glas champagne och sedan kanongod mat, jag åt gös och chokladfondant. Vi hade en trevlig ciceron som hette Sauli.En kanonkväll verkligen. Trötta sedan!

Dagen efter var hemresedag och min födelsedag men vi skulle träffa Sauli klockan elva då vi blev bjudna på brunch på Fazer café på Glogatan, där den första butiken öppnades en gång i tiden. Det var mycket populärt och helt fullsatt. Helsingfors är verkligen en trevlig stad. Måste återvända på sommaren någon gång.

Inga kommentarer: