tisdag 5 juli 2011

Lavendelcupcakes med fläderblomsfrosting och kanderade rosor





Första semesterveckan bjöd på underbart sommarväder och massor av utomhusaktiviteter i kolonin. Här finns verkligen hur mycket som helst att göra. Men en av dagarna vigde jag åt Lokaltidningens reporter som kom på besök för att intervjua mig och ta lite bilder. Jag överraskade henne med ett somrigt cupcakes-kalas. Fina bilder blev det och en fin artikel som ni kan läsa HÄR.

Och här är receptet på mina cupcakes:

Lavendelcupcakes med fläderblomsfrosting och kanderade rosor

150 g smör
2 dl lavendelsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk

Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Rör därefter i mjöl och bakpulver och tillsist mjölken. Klicka upp smeten till hälften i muffinsformen. Det blir ca 16 stycken men det beror ju på hur stora formarna är. Baka i 225 graders ugn tills en provsticka blir torr. Ca 10 min. Låt svalna helst innan de toppas.

Frosting

200 g philadelphiaost
0,5 dl florsocker
3 msk koncentrerad fläderblomsaft ( min var hemgjord)
50 g rumsvarmt riktigt mjukt smör

Vispa samman alla ingredienserna. Ställ i kylen tills den ska användas. Spritsa krämen på muffinsen och garnera med kanderade rosor eller något annat du tycker är vackert och gott. Med på bilden finns även klassiska kladdkakemuffins med grädde och bär.

Inga kommentarer: