onsdag 22 juni 2011

Brylépudding



Egentligen är det här en portugisisk brylépuddning gjord på kondenserad mjölk, Pudim de leite condensado. Men det är den absolut godaste pudding jag gjort!!! Den slår allt. Lättgjord är den också. Try it!!!

4 pers

1 burk kondenserad mjölk
lika stor mängd standardmjölk
3 ägg

1 dl socker
1 dl vatten

Sätt ugnen på 175 grader. Slå sockret i en stekpanna och låt det smälta och få färg utan att bränna! Rör inte! Slå på vattnet och rör så eventuella klumpar löser sig. Koka till sirapskonsistens. Slå såsen i en form. Jag brukar använda avlång brödform eller sockerkaksform(om jag vill stjälpa upp och servera den hel).

Vispa ihop kond. mjölk, mjölk och ägg. Slå smeten i såsformen. Ställ i ugn. Vattenbad behövs ej. Ca 45 min eller tills den stelnat helt. Låt svalna och ställ i kyl till servering. Jag gillar jordgubbar till. Ibland en klick vispad grädde. Du bestämmer.

Inga kommentarer: