måndag 28 februari 2011

Maffiga, moffiga muffins


Fast nuförtiden ska man väl kalla det cupcakes..
I alla fall är receptet inte nytt utan min kära gamla kaka som nu istället förvandlats till muffins. Goda muffins..eh cupcakes. Jag bjöd dem som avskedsfika på mitt gamla jobb och de gick åt. Try them! Pigga prickiga muffinsformar från Lagerhaus.

Recept:
4 dl vetemjöl
3 dl socker
1 tsk bikarbonat
0,5-1 tsk färskriven muskotnöt (löst packad i måttet)
1,5 dl kokosflingor
1,5 dl krossad ananas (avrunnen)
150 g sötpotatis
3 ägg
1,5 dl rapsolja

Blanda de torra ingredienserna. Riv sötpotatisen fint. Blanda alla ingredienser noga.Klicka ut smeten i muffinsformar. Ca 1 dessertsked i varje. Det räckte till 24 st hos mig. Baka i 225 grader ca 15 min. Prova med sticka som ska vara torr.

Topping:(gör 1½ sats om du vill den ska räcka till alla muffins)
200 g philadelpiaost
3 dl florsocker
rivet skal från 1, 5 limefrukt
2 tsk limesaft
50 g rumsvarmt smör

Blanda ost, socker, limeskal och saft. Vispa ner det rumsvarma smöret med elvisp. Låt stå kallt tills den ska användas.Toppingen räcker som sagt inte till 24 muffins utan gör en och en halv sats eller frys in de som blir utan och gör lite mer topping när de ska användas.

Inga kommentarer: