måndag 26 juli 2010

Potatispizza med feta och örter


Det här var första gången jag lagade potatispizza, och varianten är helt min egen. Det blev förvånansvärt gott. Märk väl att pizzan är vegetarisk och att de flesta vill ha något köttigt som tillägg. Jag serverade chorizokorvar men det går bra med lite skinka eller dylikt också.

Pizzadeg

½ paket jäst
5 dl ljummet vatten
½ msk salt
5 dl durumvetemjöl
ca 3 dl vetemjöl

Lös upp jästen i lite ljummet vatten. Tillsätt salt och mjöl. Låt jäsa minst 30 minuter. Degen räcker till ca 2 långpannor pizza. Men jag gjorde bara en och bakade bröd på resten. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda in mer deg så den blir smidig och lätt att kavla ut. Täck en långpanna med degen.

Pizzafyllning

3 medelstora potatisar
2 paket feta
1 rödlök
olivolja, salt, peppar, örter

Skala potatisen och hyvla den tunt med osthyvel eller mandolin. Blanda med tunna skivor rödlök och hackade örter( timjan, rosmarin, oregano..torkade går också bra)efter smak. Tillsätt en rejäl skvätt olivolja och fördela sedan potatisen/löken på pizzabottnen. Salta försiktigt med flingsalt och peppra. Ringla lite mer olja över samt smula över osten. Grädda i 200 grader ca 40 min. Osten ska ha fått färg, degen vara bakad och potatisen mjuk.

Inga kommentarer: