fredag 30 juli 2010

Maränger

Mindre än 5 minuter, effektiv tid, tog det mig att göra egna maränger. Det är aldrig för sent att bli en bättre människa. Nu glömmer vi de här för gott.


När det gäller maränger så stör jag mig på att alla bakböcker jag tittar i har recept på märänger med 3 äggvitor. När jag får äggvitor över är det i stort sett alltid 2. Nu anser inte jag att jag behöver något recept men lite hum om mängd socker vill jag ha. Därför har jag inte bloggat något recept. Men eftersom det tycks efterfrågas så är jag inte sämre än att ni får ett! Således kommer här nu ett recept på maränger med TVÅ äggvitor:

2 äggvitor
55 g socker
1-2 droppar citron(hade bara i en liten dutt från en plastcitron. Det ska inte smaka citron!)


Vispa äggvitorna till riktigt hårt skum. Fortsätt vispa och ha i lite socker i taget+citrondroppe och fortsätt sedan vispa tills smeten är blank och fast. Spritsa eller klicka ut marängerna på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 125 grader. Jag stängde av ugnen efter 45 minuter och lät dem sedan stå över natten därför att det var kväll. Men jag skulle nog tro att de mår bra av att stå kvar någon timme eller två annars. Observera att de inte blir kritvita så som skandalmarängerna i länken ovan. Förvara i burk med tättslutande lock och konsumera tämligen omgående.

6 kommentarer:

Klara sa...

Receptet då? :)

Marica sa...

Toppen blogg :)

Anna sa...

Hej!
Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med en liten sak. Du finns ju med på Helsingborglistan på bloggportalen. Jag undrar hur du gjorde för att komma med där? Jag var med förrut men så uppdaterade jag bara informationen om mig och min blogg och helt plötsligt fanns jag inte med längre! Ska man bara lägga in den där koden som gör så man får en liten "bloggportalenskylt" i bloggen? Är det något mer man ska göra?
Tack på förhand!

Anna-Eva sa...

Recept kanske kommer om jag orkar :)

Tack :)

Hej Anna. Jag minns ju inte riktigt, det var så länge sedan jag lade upp den. Men det var nog inte mer jag gjorde än lade in koden och sedan funkade det..

Giulia Pignatelli sa...

buone le meringhe!!! e che belle cose prepari!!

kökschefen.se/Lars sa...

Det vore trevligt med receptet!

5 minuter...