onsdag 28 juli 2010

Lavendelsocker


Jag är inte så vetenskaplig av mig. Och jag behöver heller inte ha måttangivelser på allting. Jag bara gör liksom och för det mesta blir det bra.

När det gäller lavendelsocker hittar jag det i recept då och då. Låt säga Lavendelskorpor, då står det en exakt måttangivelse på hur mycket lavendelsocker man ska ha i. Det tycker jag är vanskligt. Mitt socker blir exempelvis grymt starkt och smakar olika från gång till gång. Därför brukar jag blanda ut mitt tills det smakar bra med vanligt strösocker innan jag bakar med det.

Jag kan inte tänka mig att allas lavendelsocker skulle smaka likadant även om man gjorde exakt samma recept och lät sockret stå exakt lika länge. Därför tycker jag att man ska lita på sina smaklökar. Att lita på sig själv och sina smaklökar tycks vara ett bortglömt förfaringssätt på 2010-talet. Men jag ber er snällt att göra det. Det som smakar bra i min mun smakar kanske inte lika bra i din..

Om du vill göra lavendelsocker helt ovetenskapligt tar du några deciliter socker och en näve lavendelblommor och varvar i en burk. Sen glömmer du bort burken. När du hittar den igen mixar du allt med mixerstav lite lagom hårt. Sedan silar du ifrån blommorna och slår tillbaka sockret i burken. Det luktar väldigt starkt men smakar inte lika mycket är min erfarenhet. Så SMAKA dig fram till DITT favoritsocker.

Inga kommentarer: