onsdag 30 juni 2010

Tareqs majonnäs på brynt smör


Om du brukar titta på Trädgårds Fredag i SVT så vet du vem Tareq Taylor är. Men vi skåningar fick stifta bekantskap med honom redan i , numer nedlagda, Kanal Lokal. Då googlade min make och jag på honom och fick veta att han kockade på Trappa Ner i Malmö. Det gör han inte längre. Nu kockar han i SVT samt driver Slottsträdgårdens Café i Malmö. En imponerande duktig kille är det.


Nu blev jag i alla fall så sugen på att göra majonnäs med brynt smör precis som Tareq gjorde i TV. Eftersom jag hade 4 äggulor efter mitt Pavlovabak så passade det utmärkt. Jag använde bara 3 st men precis när den hade gått ihop så fint och jag bara ville ha lite, lite till av den bruna bottensatsen så skar den sig. Då slängde jag i den fjärde äggulan. Mixade och majon gick ihop igen. Nu återstår bara, VAD SKA JAG GÖRA MED MAJONNÄSEN??

I TV hade de den på kokt färskpotatis med en sillbit och lite gräslök. Låter gott..men jag kan nog tänka mig någon grillad fisk eller jätteräka, lite chili, lite lime..

Nåja, tips mottages gärna!

Så här gjorde jag:

Brynte 250 g smör och lät svalna. Var försiktig, det bränns snabbt! Sedan lät jag äggulorna bli rumstempererade. Lade 3 i min mixermugg, slog på en skvätt smör och mixade (med mixerstav alltså). Det gick fint så jag tjongade på med nästan allt smör. Den gick som sagt ihop fint så jag tog lite till. Och efter det lite till och då skar den sig. Gör den det för dig med så vet du hur man ska göra för det står i texten. Förvara majon i kylen, den håller säkert en vecka, men innan dess ska jag ha ätit upp min. Den är rikigt smaskig, har en genomträngande nötsmak och ja, den lockar helt enkelt. Är säkert super till primörer..


2 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Vi gjorde också Tareqs majonäs, men brynte smöret lite för lite. Vi åt den till grillade fiskspett. Enkelt och gott!

/Åsa

systeringer sa...

Så god till stekt torskrygg också!