onsdag 30 juni 2010

Fisk i ugn med dill och tomat




Jag vill bara påminna om hur gott det är med den här typen av rätter nu när dillen är svensk och full av smak. I förrgår hade vi dill i tsatzikin, igår i fisken och idag har jag gravat lax. Resten frös jag in och mer finns i landet..Vi har helt enkelt dille på dill.

Ugnsfisk 3-4 port

400 g torskfilé
2 stora tomater
½ purjo
2 dl grädde (godast med visp såklart)
MASSOR av dill
salt och peppar

Skär tomaterna i skivor och täck botten i en ugnsform med dem. Strimla purjolöken och lägg ovanpå. Nu saltade och pepprade jag lite försiktigt. Fördela fisken ovanpå. Torskblock i skivor går utmärkt. Salta och peppra fisken. Fördela massor av lätt skuren dill ovanpå och slå på grädden. Täck med folie. In i ugn 225 grader ca 25 min beroende på om fisk är lite frusen eller färsk. I slutet ca 7 min utan folie så det fick lite färg utan att bränna dillen. Servera med färskpotatis och någon grönsak. Så enkelt, så gott.

1 kommentar:

Anonym sa...

allt låter så gott här!