söndag 16 maj 2010

Medelhavsinspirerade lövbiffsrullader med kalasgott mos




Maken var sugen på oxrullader men jag kände inte alls för klassiska sådana. Så jag fyllde dem med vad jag var sugen på i all enkelhet. Jag ville ha många rullader och delade därför på köttbitarna. Det var ju dumt, då var det svårare att hålla kvar fyllningen. Nej, låt dem vara hela och dela efter stekningen istället om du som jag vill att det ska se mycket ut.

Beräkna 1,5 lövbiffar per man. Salta och peppra och fyll dem sedan med strimlade soltorkade tomater, basilika(färsk eller fryst), samt smulad feta. Fäst med tandpetare. Stek hastigt runt om. Slå på en skvätt vatten och lite kalvfond. Låt brässera så en stund(5-7 min). Ta upp rulladerna, slå på en gräddskvätt och red av såsen. Smaka av och lägg sedan tillbaka rulladerna och låt dem gotta sig i såsen tills tillbehöret är färdigt.

Potatismos med parmesan (räcker till 4)

Ca 500 g potatis
1 dl riven parmesanost
1 rejäl klick smör
1 dl vispgrädde
mjölk efter behov
salt och peppar

Skala och koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Stöt den med potatisstöt eller visp. Blanda i smör och ost, sedan grädden och därefter mjölk till önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Mmm....det såg ju riktigt smaskigt ut!! Nog aldrig gjort rullader...

Anna-Eva sa...

Men då får du göra det! Man kan ju fylla med vad som helst och det blir så gott, så gott:)