lördag 15 maj 2010

Blinier


Detta recept har hängt med mig sedan 70-talet och när jag var yngre fullkomligt vrålälskade jag dessa ryska plättar. Men det är kalasmat, plättarna är grymt kaloristinna. Som lättare varmrätt idag orkade jag och maken halva satsen. Servera dem med rom, crème fraiche och hackad lök. Öl och vodkasnaps till eller varför inte rysk champagne..

Blinier(16-20 st )

125 g smör
2 dl vispgrädde
1,5 dl mjölk
15 g jäst
1,5 dl bovetemjöl
1 dl vetemjöl
1 äggvita

Lös upp jästen i lite av mjölken. Smält smöret. Blanda i resten av mjölken, grädden, mjölsorterna och smöret. Låt jäsa i rumstemp ca 1 timme. Vispa äggvitan till hårt skum och vänd ner i smeten. Stek ca 4 plättar åt gången i vanlig stekpanna. De ska vara något större än vanliga plättar men det går bra att använda plättlaggen också! Håll varma i ugn. De ska vara varma, knapriga och spröda vid sereringen. Servera tillbehören vid sidan om.

5 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Det här är rena rama fröjden för både gommen och ögat, själv brukar vi här i Oslo bjuda dessa blinier till våra norska vänner lite när som helst på året och det har alltid lika välkomnade tagits emot. Fast jag ju nog brukar hålla fast vid att blinier skall serveras strax före påsk och fastan som traditionen påbjuder så anser jag dem ändå vara så speciella att man kan bara inte låta bli att frångå traditionen, och som sagt ingen regel utan undantag, det är smaskigt värre. Verklig kalasmat som du så riktigt nämner det. God fortsättning på våren.

Anna-Eva sa...

Tack det samma Christian :)

Anonym sa...

Så ska de stekas i blinipannor med maaaassor av skirat smör tycker jag... ;)

Anna-Eva sa...

Kul att läsa om andras relationer till blinier :)

Nena sa...

dessa kanner jag inte till, later riktigt gott!!
Tack for alla fina recept:)