lördag 21 november 2009

Höstmat


Jag var alldeles vanvettigt sugen på glacerade majrovor, precis som Pia gjorde. Karrén var framplockad ur frysen och sen...fanns det inga majrovor på Willys! Alla andra rotfrukter fanns i parti och minut men inte en enda liten majrova.

Men skam den som ger sig. Istället fick det bli ugnsrostade rotfrukter med sirap och äpple.

Karrén gned jag in med färsk ingefära, saltade och pepprade och stekte sedan i ugn på vanligt sätt. Kanongott blev det, trots att jag suktade efter majrovor..

Tips: Polkabetor är kanon att ugnsbaka eftersom de smakar lika gott som rödbeta men inte färgar allting i sin väg lilarött.

Så här gjorde jag:

3 polkabetor
3 persiljerötter
3 rödlökar
3 kålrabbi
3 små röda äpplen(Ingrid Marie)

Skala och skär frukterna i bitar. Förlåt, skala dock INTE äpplena utan ta bara bort kärnhuset. Ringla lite olivolja över samt smörklickar. Ringla dessutom ett par skedar sirap över. Baka i ugn tills de fått fin färg och är mjuka. Salt före servering med flingsalt.

Till detta gjorde jag även en sås:

Jag vispade ur karrépannan med 1 dl vin och ½ dl vatten. Tillsatte sedan 1 dl svartvinbärssaft, 1 msk kikkoman soja samt ett par deciliter grädde. Kokade ihop och severade till karrén och rotfrukterna.

Inga kommentarer: