måndag 28 september 2009

Fläderbär


Av 20 klasar fläderbär blev det 3 burkar gelé och 2 liter fläderbärsjuice. Fläderbär lär vara bra mot influensa så varför inte testa? Ät dock inte bären råa, då är de giftiga.

Rensa och skölj bären. Lägg dem i en kastrull och fyll på med vatten så det precis täcker. Koka ganska kraftigt i ca 10 minuter. Mosa bären då och då med en visp under kokningen. Sila av.

Fläderbärsgelé

4 dl bärsaft
1 paket gelésocker multi(370 g)
1,5 tsk citronsyra

Tillsätt socker och citronsyra till bärsaften och låt koka i 30 sekunder. Häll upp på rena glasburkar.

Fläderbärsjuice

Juicen bör drickas upp under de närmaste dagarna. Men det är inte så svårt.

5 dl bärsaft
2 tsk citronsyra
2 dl rårörsocker

Kokas upp tills sockret smält.

Tillsätt:
1,5 l vatten eller efter smak
Förvaras i kyl och drickes bäst iskall. Säkerligen kan saften sparas utan att blanda med vatten först men jag inbillar mig att de nyttiga egenskaperna försvinner då.

4 kommentarer:

Marsala sa...

Hej hopp hallå! Fläderbär från äkta fläder är INTE giftiga.Finfint till saft o gelé. I matlagningssammanhang kan man bara glömma Druvflädern!
Hela Åkraskolan (!) är full med Fläderbär just nu. Ja, iaf kanterna runtom!

Anna-Eva sa...

Enligt Wikipedia mfl ställen jag läst på är bladen, barken och rötterna på ÄKTA Fläder giftiga och bären bör inte ätas råa. Jag informerar om detta för jag vill inte riskera att förgifta mina läsare!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A4der

Anonym sa...

Tyvärr finns det inget bevis
för att det förebygger eller hjälper mot influensa.

von Christer sa...

Hej!
Jag har ätit dem mogna svarta bären från äkta fläder.
Klasvis. Dem var inte den gången rika på smak så värst gott var det inte. Har gjort rödvin, chutney.
Vinet enkelt. Chutney ingen höjdare.
I boken "kan man äta sådant" av:
Inger Ingmansson.
Kommer mitt intresse att göra mer av fläder än bara saft av blommorna.
För övrigt en fin fin bok av allehanda örter osv i från vår rika och vackra natur.
En detalj.
Om du vill hålla dig frisk.
Ska du på midsommarafton, äta en blomklase.
Jag gjorde det. Året efter hade jag flera förkylningar, hi hi!