fredag 25 september 2009

Äpplesylt med kanel och kardemumma


Min man gillar inte äppelmos. Jag orkar inte göra bara till mig. Istället testade jag med sylt. Och den blev populär. Så bra, då vågade jag ge bort en burk till min kollega. Sen snodde jag bilden från hennes blogg också. Tidseffektivt.

Äpplesylt

1 kg äpplen (jag använde Gravensteiner)
2 dl vatten
1 dl rårörsocker eller farinsocker
2 kanelstänger
1 tsk grovmalen kardemumma eller grovmortlade kardemummakärnor
4 dl syltsocker
½-1tsk citronsyra

Skala och kärna ur äpplena. Lägg dem i vatten med pressad citron efterhand så mörknar de inte. Skär alla äpplen utom ett i mindre bitar och lägg i en rymlig kastrull tillsammans med vattnet, kanelstängerna, kardemumman och farin/råsockret.

Låt koka ganska kraftigt ca 15 minuter tills det blivit mosigt och mjukt. Tillsätt syltsockret och låt puttra 5 minuter till. Skär det sista äpplet i små tärningar och rör ner i sylten när den kokat klart. Tillsätt även citronsyran. Hur mycket beror på hur syrliga äpplen. Smaka dig fram.

Slå upp den varma sylten på rena glasburkar. Förvara svalt. Använd till gröt, pannkaka, fil, ostbit.. Eller äpplegrottor, smakar nästan som paj.

6 kommentarer:

Knaada sa...

Mums, det kan kanske vara något för småttisar att ha i morgongröten!

bakmammorna sa...

oj så gott! vi kör hårt på mos här, men det här borde jag kanske prova!

dennisMat sa...

Det ser fantastiskt gott ut!

Anonym sa...

Hej! Du verkar vara en sån som tänker med magen eftersom du äter fil. Det är bra!

Gå in på www.minmagkänsla.se och läs om fler som gör det!

Hälsningar,

Carl Adam

Anonym sa...

TACK TACK TACK för det här fantastiska receptet!

Jag kokar den här sylten för jämnan sedan något år, på äpplena som blir över på mitt jobb. Den räddar min morgon, varje morgon!

Dock tar jag bara 1,5 dl syltsocker och så fryser jag in sylten istället. Funkar kanon.

Krams!

Amanda

Anna-Eva sa...

Tack Amanda, det värmde. Blir såå glad av respons. Helst när den är så här hjärtlig. Kram tillbaka :)