lördag 13 juni 2009

Caesardressing


Idag tycker jag om mig själv. Jag är en särdeles underbar person som lagar särdeles underbart god mat. Den som inte håller med tycker jag inte om. Ni är dumma blä, blä.

Anledningen till dessa höga ord om mig själv är:

1. Min underbara fläskfilé.

2. Min Caesarsallad.

Vi har satsat på att odla romansallad i kolonin i år. Den är så lättodlad och så vansinnigt god. Efter veckans regn hade den vuxit som fanken och var redo att skördas.

Och efter Lisas diskussion om Caesarsallad var saken given: Det skulle bli Caesarsallad till middag idag. Basta!

Jag valde att göra en dressing smaksatt med worchestershiresås eftersom det sades vara så i "originalet" Ingen vet sanningen men en god dressing blev det i alla fall. Tillsammans med vår romansallad, samt krutonger av ett god bröd i stil med ciabatta blev vi mäta och nöjda.

Caesardressing

2 äggulor
½+½ dl rapsolja
2 tsk worchestershiresås
1 tsk citronsaft
50 g parmesanost
1 msk vatten

Lägg de två äggulorna, ½ dl olja och worchestersåsen i en mixbägare. Mixa, med mixerstav, tills det tjocknat. Tillsätt osten i bitar samt övriga ingredienser. Mixa snabbt ihop såsen. Slå upp i en skål och ställ i kyl. Passa dig för att smaka av, då finns det risk att såsen plötsligt tar slut. God är den. Mmmmm..

Inga kommentarer: