söndag 5 april 2009

Lax med goda grönsaker och lime-chilismör


Jag ville ha tonfisk till den här rätten men lyckades inte få tag på det. Så det fick duga med lax. Det dög bra. Till laxen serverade jag, morötter med rosmarin, färsk knipplök med timjan, sugarsnaps och sparrispotatis. Sparrispotatis ska vi odla i år, det är en himla god potatis.

Chili-limesmör

125 g rumsvarmt smör
1 äggula
1 lime
½ röd chilifrukt
½ tsk torkad chili
salt, peppar

Jag lyckas aldrig få bra styrka i maten när jag använder färsk chili. Det skiljer så mycket från gång till gång hur starka de är. Och ibland smakar de bara parika. Därför använder jag den färska chilin utan frön och sidoväggar och tar styrkan från torkad chili som är mer mätbar. Knasigt kanske, men det funkar bra.

Vispa smöret riktigt fluffigt med elvisp. Vispa i äggulan. Smaksätt med rivet limeskal från cirka halva limen samt limessaft efter tycke och smak och den torkade chilin. Hacka i den färska utan frön och mellanväggar. Lite flingsalt och ett varv med pepparkvarnen. Smöret ska serveras rumsvamt.

Goda grönsaker:

Färska morötter med en bit av blasten kvar. Endast skurade med borste eller grön svamp. Ringla olivolja på och smula över lite torkad rosmarin. In i ugnen 200 grader tills de är mjuka. Salta med flingsalt efteråt.

Knipplök med blast och botten bortskuren. Ställ i en form ringla på olja och strössla timjan över. In i ugn som med morötterna. Salta med flingsalt.

Sugarsnaps smakar bäst ångkokade naturella.

Laxen är bara stekt helt enkelt i smör och saltad och pepprad.



Inga kommentarer: