onsdag 11 februari 2009

LCHF Flygande Jacob


Mätt och belåten bloggar jag dagens maträtt. Det är absolut inga tråkiga rätter jag tvingar i mig med den här kosten. Nej, det är fest varje dag.

Idag har vi haft Inspirationsdag med jobbet. Det betydde att jag inte kunde styra vad jag fick till lunch. Men det gick bra. Jag åt Wallenbergare med sallad och petade bort majskorn och kidneybönor. Några rårörda lingon slank också ner.

Tyvärr blev jag hungrig rätt fort efteråt men det var ju en engångshändelse och då kan man stå ut.

LCHF Flygande Jacob (3 port ca)

3 kycklingfiléer
1 dl naturella jordnötter eller cashewnötter (kan uteslutas)
3 dl vispgrädde
1 paket bacon
1 dl riven ost

Chilisås gjord av: 3 msk tomatpuré, 2 msk vatten, 0,5-1 tsk sambak oelek, 1 krm svartpeppar, 1 krm salt. Rör ihop detta bara.

Rosta nötterna i torr panna men tillsätt lite smör när de är rostade. Skär baconet i strimlor och stek. Strimla kycklingen och stek i smör och baconflott. Salta försiktigt och peppra samt ta på lite paprikapulver. Vispa grädden och blanda med chilisåsen. Lägg kycklingen i en form tillsammans med bacon och nötter. Bred på grädden och strö osten överst. Laga i 225 graders ugn ca 15-20 minuter.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte vara snäll och berätta lite mer om LCHF? Äter du inga kolhydrater alls? Vad är bannlyst? Hur funkar det i praktiken?

Anna-Eva sa...

Alla kolhydrater är bannlysta men man kan äta en mindre mängd kolhydratrika livsmedel om de inte innehåller mer än 5 g kolhydrater/100 g.

(Exempel: avocado 4,1 g/100g, jordgubbar 7,4 g/100 g, mariekex 77,7 g/100 g, vispgrädde 2,9 g/100g)

Istället äter man fett. Animaliskt fett; grädde, ost, fet mjölk, fet yoghurt, äkta smör, keso osv.Och protein såklart i form av ägg, fisk, kött, fågel.Frukt innehåller således alldeles för mycket kolhydrater.Istället för att använda kolhydrater som bränsle till cellerna, använder jag mitt fett. Fett bränner fett.På detta sätt slipper du ett svängande blodsocker som tex när du ätit vitt bröd då blodsockret stiger upp som en sol för att sedan sjunka pang ner som en pannkaka och du blir degig, trött, sur och så småningom förmodligen fet också.Detta var enkelt förklarat. Bättre att läsa hos exempelvis kostdoktorn.se om du vill fördjupa dig.

Anonym sa...

Ha oststavar i handväskan som du kan ta fram när lunchen är för fettfri.

Eva

Anna-Eva sa...

Ja det var ju smart. Tack för tipset :)

Anonym sa...

Tycker det låter spännande. Tack för svaret!

Anonym sa...

Perfekt kvällsmat då kolhydraterna ska vara få =)

Anonym sa...

Hihi, va kul att du äter som jag så jag kan äta dina maträtter! Visst finns det mkt gott man kan hitta på ändå? (Godare oftast). Mormor lär väl få spunk, fast jag har värmt upp henne åt dig ;-).
Just att blodsockret stabiliserar sig tycker jag är så himla skönt, var alltid så grinig när jag var hungrig förut. /Hulda

Anonym sa...

En liten sak bara. Du säger att frukt är kolhydratrikt (jag ahr ingen aning om sånt för jag bryr mig inte så värst mycket för jag ahr inge problem med vikten) och att du därför undviker det. Men du är väl själv sjuksköterska? Då vet du nog vilket sätt att gå ner i vikt som faktiskt tar minst på kroppen och är bäst. Färre kalorier och mer träning, att "äta" bort de sista kilona utan träning är ju inte bra för kroppens välmående. Sen det där me frukt, om man inte äter det går man miste om många viktiga vitaminer, det borde du ju också veta. Dieter, spelar ingen roll vad för diet men dieter är inte bra för kroppan. Punkt slut. Att en sjuksköterska bloggar om att LCHF ska vara bra ger falska förhoppningar åt överviktiga människor. Visst kilona försvinenr kanske, men hur bra är det för kroppen egentligen?

Anna-Eva sa...

Mikkis:Först och främst, LCHf är en kost ingen diet. Kolhydrater är socker. Socker vet alla människor är onyttigt. Frukt innehåller bara en pyttedel vitaminer, resten är socker. De vitaminer du behöver få i dig kan du lika bra få i dig via grönsaker. En apelsin innehåller 10,3 g kolhydrater/100 g. Cocacola innehåller 10,6 g kolhydrater/100 g. Detta är en matblogg, ingen vetenskaplig blogg. Vetenskapen bakom LCHF kost överlåter jag till de som är riktigt kunniga på detta, föreslagsvis kostdoktorn.se som jag även hänvisar till i detta blogginlägg. Jag är själv överviktig och kanske lurar jag mig själv med den här kosten men det är därför jag PROVAR den. Alla vi som haft betydande övervikt länge och gått på alla råd om att minska kalorierna och öka motionen vet att det INTE HJÄLPER.Och som sagt, som sjuksköterska har jag sett fina resultat hos patienter och det är det som fått mig att vilja prova.Det är ett sätt för mig att öka förståelsen för patienterna, inte tvärtom. Jag lovar inget eftersom jag själv inte provat och det står klart och tydligt i inlägget.Jag vill bara informera vad jag gör och varför. Tack för ordet.Och jag tänker INTE kommentera detta vidare. Sök frågor och svar på bloggarna jag hänvisar till i texten istället.

Anna-Eva sa...

Förlåt, det blogginlägg jag hänvisar till är såklart detta:


http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.com/2009/02/lchf-kost.html

Kerstin Graff sa...

Hej!
Jag har precis lagat Flygande Jacob efter ditt recept, det var väldans gott, men det är inte Flygande Jacob. :-) Vad jag menar är att det saknar den sötma som bananen ger rätten, men när vi väl kommit över besvikelsen över det insåg vi att det var en jättegod fläskfilérätt!!