fredag 2 januari 2009

Röd currysill

Plötsligt har både jul och nyår passerat och tiden till att blogga har inte direkt funnits så nu är det dags att blogga i fatt. Jag hade verkligen lyckats dra ner på allt som skulle göras inför jul i år men ett litet sillexperiment var jag ju tvungen att göra i all hast. Det experimentet framkallade jubel hos gästerna. Nu har jag inget exakt recept, det funkar inte riktigt då det finns otaliga sorters röd currypasta. Men jag fegade och använde Blue Dragon den här gången eftersom det trots allt var en sillinläggning det gällde.

Du behöver:

1- 1,5 burkar matjesill i bit
2 dl fet crème fraiche
röd currypasta
lime
färsk koriander

Det är inte speciellt svårt det här men du får lita på dina egna smaklökar.

Koka upp crème fraichen med currypasta efter smak. Låt såsen bli helt kall. Låt matjessillen rinna av ordentligt. Jag hade en rund burk sill till det här eceptet men upptäckte att ca 1,5 hade varit mer lagom. Jag skar sillbitarna i mindre bitar och blandade med såsen.

Låt detta stå ett dygn i kylen. Samma dag som sillen skulle serveras smakade jag av den med ungefär 1 tsk pressad lime och skalet från en halv lime och så lite hackad färsk koriander i det. Min svägerska ringde bara någon dag efter att de var hemma igen och bad om receptet..

Inga kommentarer: