söndag 23 november 2008

Martinas mormors nötkaka


Kanske var det på Martinas femårsdag jag blev bjuden på den här kakan. Det var länge sedan i alla fall för på torsdag fyller Martina 22 år. Och lika lite som jag glömde Martina när hennes pappa och jag separerade, lika lite glömde jag den här kakan. Jag drömde om den i alla dessa år. Nu har jag fått receptet och nu har jag bakat kakan. Och mitt minne svek mig aldrig. Den är verkligen förtrollande god.

2 ägg
3 dl socker
100 g hasselnötskärnor
100 g smör eller margarin
1,5 dl kaffegrädde
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk hett vatten

(100 g blockchoklad)

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en kransform (1,5 l). Mal nötterna och blanda alla de torra ingredienserna. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och grädden. Tillsätt detta till äggsmeten samt de torra ingredienserna. Avsluta med det heta vattnet. Häll smeten i formen och baka ca 60 min tills kakan fått fin färg och känns torr när man provar med sticka. Vänta någon minut innan du stjälper upp kakan. När den är sval, smält blockchokladen och glacera kakan.

När jag smakade kakan var den glacerad med ljus blockchoklad och därför gjorde jag det nu med men jag tror det skulle bli godare med hälften mörk hälften ljus som jag känner det idag.

Martinas mormor förklarade att ugnsvärmen kunde variera från 150-175 grader. Jag provade med 150 men då jäste bara kakan över kanten och blev inte färdig. Därför föreslår jag 175.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den låter supergod, helt klart på min att göra lista. Måste vara supergott glaserad med mörk choklad, eller kanske till och med bitar i.