lördag 9 augusti 2008

Systersmörgås


Jesper på Krubb har en smörgåstävling och jag har inte haft tid att hitta på något kul. Men så kom jag på den här mackan som jag bjöd syrran på förra året. Den var ju hur god som helst och därför får den vara med och tävla.

Här är receptet, beräknat för 4 pers:

2 rejäla skivor oxfilé (ryggbiff eller rostas går också bra), 150 g styck
4 skivor ljust surdegsbröd eller bondbröd
Rucola
4 kvistar körsbärstomater
1 knippe grön sparris av god kvalitet
75 gram smör
Vit tryffelolja
Lime
Västerbottenost

Börja med tomaterna. Dem lade jag på ett ugnsfast fat, stänkte på lite olivolja och bakade i ugnen ca 1 timme i 175 graders värme.

Därefter sparrissmöret. Skär först bort knopparna ca 1 cm under knoppen och lägg dessa åt sidan. Skär bort nedersta delen på stjälkarna och släng bort. Resten skar jag i mindre bitar och kokade i lättsaltat vatten. Sen lät jag dem kallna och hackade dem fint och blandade med smöret och en aning pressad lime. Sen smakade jag av med tryffelolja. Det är lite svårt att skriva någon mängd eftersom olika oljor skiljer sig i smak och kvalitet. Smöret fick vila i kylen en stund.

Jag kokade sparrisknopparna lätt så att de behöll sin krispighet och lade dem sedan i isvatten så kokprocesssen avstannade. Vid serveringen värmde jag dem en kort stund i micron utan vatten.

Oxfilén pepprade jag rejält runt om, saltade med flingsalt och stekte i en blandning av smör och rapsolja ca 3 min på varje sida.

Sedan rostade jag brödskivorna och gned in dessa med en vitlöksklyfta. Jag blandade rucolan med en aning olivolja samt saltade och pepprade lätt.

Vid servering toppade jag brödskivan med rucola, och skivor av oxfilén. Jag lade på en klick smör samt sparrisknoppar. En kvist tomater på varje tallrik och så smulade jag ost över hela rasket. Tomaterna saltade och pepprades även en aning på tallriken.

Inga kommentarer: