torsdag 3 juli 2008

Klassisk Bolognese


Storkok ska göras nu och frysas in som räddningsplanka på lata semesterdagar! Det här är en riktigt smaskig Bolognese som inte skäms för sig som bjudmat.

1 kg nötfärs
1 dl palsternacka skuren i små, små tärningar
1 dl rotselleri likadant skuren
2 dl gul lök ,se ovan
2 dl morot, se ovan
2-3 vitlöksklyftor, finhackade
1 burk konserverade körsbärstomater, eller vanliga hela
1 dl tomatpuré
2,5 dl rött gott vin
1 dl vatten (späd med mer vid behov)
2 hönsbuljongtärningar
1 tsk salt
ca 1 tsk svartpeppar, malen

Fräs färsen i olivolja, tillsätt grönsaker och tomatpuré och fräs en stund till innan du slår på övriga ingredienser. Låt koka länge, gärna 2-3 timmar.

7 kommentarer:

Bendel sa...

Jag lagade en stor laddning bolognese i måndags, så glömde vi ställa in den, och fick kasta allt. Maken gjorde en ny sats igår. Våra recept liknar varandra, men jag har helst vitt vin i.

annamaria sa...

Jag älskar köttfärssås-recept. Kanske för att man behöver variera sig - eftersom alla i familjen helst vill äta det minst 1 g/vecka. Ett av mina recept är som ditt - fast det ska kokas 12 timmar. Sen fick jag ett tips precis som du har fått - jag har faktiskt bytt ut det röda mot vitt. Det trodde jag aldrig skulle passa men det är faktiskt kalasgott. Nu går vi på semester både från arbete och dator. Trevlig sommar och semester!!

Anna-Eva sa...

Bendel: Usch så synd. Vad arg man blir på sig själv när man gör sånt.
AM: Ha en världsbäst sommar!
Båda: Jag är sånt rödvinsfreak så vitt vin i stort sett aldrig finns hemma men jag ska testa. Jag är så glad i rödvin så jag t o m har det i osso bucco. Osso bucco tillagad i lergryta i ugnen med rödvin..mmmm så vansinnigt gott.

Marsala sa...

Jag har heller aldrig provat vitt, låter intressant. Får väl spara en skvätt till min vitvinsallergiska syster.
En bit tärnat, rökt fläsk/bacon är också gott i.
Och Bendel, jag glömde resterna av en Jambalaya på balkongen i tre veckor... Det var den järngrytan det :(

Marsala sa...

Apropå grytan blev jag så deprimerad så jag tröstköpte en eldröd Tagine för 600 spänn (extrapris) :)

Bendel sa...

Rött vin i i osso bucco!?:)

Marsala - ti hi, men hur gick det till, reste du kanske bort eller nåt? En eldröd gryta av det slaget skulle jag också vilja ha, kanske behöver jag köra samma trick för att komma mig för.

Marsala sa...

Jag brukar ju inte ställa mat där så jag glömde bort den bara. Det var i vintras och när jag hittade den var det tö...