fredag 7 mars 2008

Inför helgen


Helstekt fläskfilé och ugnsrostade rotfrukter. Och då menar jag bara rotfrukter. Det är grymt gott. Jag brukar köra palsternacka, persiljerot, morot i olika färger, rödbetor eller gulbetor, ibland jordärtskocka men det gillar inte min man, fänkål, kålrabbi, sötpotatis...Ju fler sorter desto godare tycker jag. Och skär dem i lite olika former så blir det roligare att äta. Fläskfilén var stor och jag delade den i två bitar och skar bort den smalaste biten och den dubbla delen upptil. Det kan bli pytt eller pastasås eller nåt. Den här gången kryddad med rökt salt och chiliflagor och svartpeppar. Stek först runt om i stekpanna och sen färdigt i ugnen. Jag bjöd en gräddig sås, smaksatt med enbär och lingon till, som en kul kontrast till chilin. Gott blev det i alla fall.

Inga kommentarer: