fredag 18 januari 2008

Kålrabbigratäng


Gratängen blev så god så jag hade kunnat tugga i mig hela formen utan tillbehör. Men nu fick jag dryga ut mina tuggor med helstekt kotlettrad och tomat- och salviasky. Mega, megagott.

Kålrabbigratäng

1 kg kålrabbi
2 dl riven smakrik ost (jag använde cheddar)
2 dl vispgrädde
½ dl ströbröd
peppar och smörklickar

Skala och skiva kålrabbin. Koka den knappt mjuk i lättsaltat vatten. Låt rinna av ordentligt och svalna. Smöra en gratängform modell större. Gratängen ska vara tunn, max två lager kålrabbi. Lägg ut skivorna. Peppra. Strö över osten och slå på grädden. Str ströbröd över och lägg på några smörklickar. Grädda i 225 grader ca 20 minuter. Enkelt och som sagt, megagott!!

3 kommentarer:

annamaria sa...

Det har jag aldrig ätit! Bara gjort en salsa med kålrabbi i. Hur lång är koktiden på ett ungefär?

Anna-Eva sa...

10-12..man får känna efter. De får ju inte koka så länge så de kokar sönder och så beror det lite på hur tjocka skivorna är. Mina var ca ½ cm.

Anonym sa...

Supergott. Tillagar det ofta.
Inga