lördag 13 oktober 2007

Oxrullader


Denna gamla klassiker. Det tar inte lång stund att göra rullader men gott blir det. Så här gjorde jag den här gången.


Jag köpte ett storpack lövbiff, ca 700 g och lade upp varje lövbiff på köksbänken. Sedan strök jag dem lätt med dijonsenap och lade på en bit varmrökt sidfläsk, en bit saltgurka och en bit lök.
Dags att rulla ihop och fästa med en tandpetare. Stek dem i smör och olja i en stekgryta.
Salta och peppra. Slå på 5 dl vatten och 2 msk kalvfond.
Låt puttra under lock ca 40 min. Ta då upp rulladerna. Sila skyn och red av den på det sätt du trivs bäst med.
Tillsätt vispgrädde(eller matlagningsgrädde) efter smak och lust. Smaka av skyn. Avlägsna tandpetarna från rulladerna och lägg tillbaka dem i grytan. Servera med kokt potatis, gelé och någon grönsak.

1 kommentar:

Marsala sa...

Jag gör hellre det här än frossar i kakor. Har lövbiff i frysen men ingen saltgurka. Hmm...