fredag 5 oktober 2007

Gula pannkakor



I går besökte jag den asiatiska butiken på Sundstorget. Det var dags att fylla på mina förråd av soya, ostronsås, kokosmjölk mm. Även ett paket färsk gurkmeja slank ner i korgen. Affärsinnehaverskan gav mig då tipset att göra pannkakor med kokosmjölk och gurkmeja. Det lät himla gott så jag provade såklart. Resultatet blev en frasig välsmakande guldgul skapelse. Pannkakorna måste ätas på direkten så är ni många får ni helt enkelt samlas runt spisen vid tillagningen.

Pannkakssmet

2 ägg
2 dl vetemjöl
4 dl kokosmjölk
1 tsk salt
10-15 gram färsk gurkmeja

Salladslök

Blanda mjölet med 2 dl kokoksmjölk och blanda noga. Tillsätt äggen och resten av mjölken och saltet. Riv ner gurkmejan direkt i skålen på fina sidan av rivjärnet. Jag brukar inte skala den, bara tvätta av och skära bort om det är nåt fult på. Blanda noga och låt smeten stå en timme före stekning. Stek tunna pannkakor i olja, strö på lite strimlad salladslök och stek bara pannkakan ordentligt gyllene på ena sidan. Rulla ihop och ät genast!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nyfiken som jag är undrar jag varför man måste äta dem direkt? Är det för utseendet eller smaken?
Blir de beska/kladdiga/annat?

Gurkmeja på rot hittar man inte överallt. Undrar om man kan använda pulver (isch, det låter inget trevligt att säga pulver)?

Anna-Eva sa...

De tappar sin frasighet rätt snabbt om man inte äter direkt och frasigheten är ju en del av det goda. Kanske går det att byta ut mot 1 tsk torkad gurkmeja men smaken lär inte bli den samma.

Marsala sa...

Lät himla gott, men gurkmeja, var, var, var??? Kan du posta en?

Anna-Eva sa...

Jag postar om du gräver upp en blåsippa åt mig till kolonin:)

Marsala sa...

Jag kan ju åka in i fängelse för det...