onsdag 19 september 2007

Thailändsk sallad


Ja, nu har jag ju aldrig varit varit i Thailand och vet därför inte om de äter den här typen av sallad där. Men på Thai Corner här i Helsingborg har de en väldigt god sallad när man äter dagens. Jag har inte spekulerat så väldigt mycket i hur de gör sin goda dressing men min smakar likadant tycker jag. Detta är en perfekt start på en måltid men även en enkel lunchsallad hemma om du inte är så hungrig.


Dressing
0,5 dl fisksås
2 tsk ättikssprit
1 msk råsocker
1 tsk sambal oelek
0,5 msk olja

Rör ihop och låt stå tills sockret smält ordentligt. Förvara i kylskåp. Godast är den faktiskt dagen efter.

Sallad
Strimlad isbergssallad, riven morot, hackade jordnötter (jag kör mina i matberedaren och förvarar sedan i burk med lock).

5 kommentarer:

Caroline sa...

Den salladen är verkligen speciell!! Åt på thai corner senart igår.. mest för deras goda sallad. Härligt du har listat ut receptet.. den ska göras:)

mvh Caroline

Anonym sa...

Nja, ättikssprit används inte i det thailändska köket. Risvinäger kanske? Råsocker, ja, men i form av palmsocker. Skulle gissa på att de använder chiliolja och inte sambal oelek.

Anna-Eva sa...

Tack för dina synpunkter anonym. Och jag är medveten om detta. Men jag försöker gärna skapa recept som alla kan laga utan att behöva ha en massa konstiga ingredienser hemma som de sedan inte kan använda till något annat. Om sedan resultatet blir ungefär det samma så kan det ju kvitta om thailändare använder ingredienserna eller inte..

Ellisdiamond sa...

Mycket bra svar. Tack för detta recept!

Anonym sa...

Skriv du receptet ist då du verkar veta hur dom gör 👍