tisdag 11 september 2007

Köttbullar


För en tid sedan började jag och en kollega diskutera köttbullar. Jag är ingen bra köttbullemamma alls. Men jag vill gärna bli så jag lyssnade noga på min kollegas köttbulleråd.

Det hon gjorde som var speciellt var att köra löken i micron och sedan i matberedaren så att den blev mild och god och sen smälte ihop med köttet liksom och så hade hon lite socker i smeten och så använde hon alltid nötfärs.

Det där med färsen är en smaksak. Vill du ha köttbullar med ordentlig köttsmak ska du använda nötfärs. Vill du ha en lite porösare bulle, använd blandfärs. Att bara använda fläskfärs är inget som faller mig i smaken.

Jag gick i alla fall hem och knåpade ihop ett ganska ordinärt köttbullerecept men som jag blev attans nöjd med.
Varsågoda:

500 gram nöt eller blandfärs
1 dl ströbröd/skorpmjöl
2, 5 dl mjölk
1 tsk socker
2 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 ägg
½ gul lök (medelstor)

Blanda mjölk och brödsmulor i en matberedare och låt det stå och svälla 5-10 min. Hacka löken och kör den i micron så att den blir mjuk. Kör löken ihop med brödet i matberedaren. Tillsätt färs och kryddor och kör ytterligare en stund. Tillsätt ägget och kör sen snabbt ihop färsen. Låt den vila 10 min innan du börjar rulla.

Jag brukar steka köttbullar i smör blandat med rapsolja och skölja ur pannan mellan stekningarna. Jag steker dem aldrig helt klara utan låter dem få färg runt om och sedan steka färdigt i ugnen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur länge i ugnen? Och vilken temperatur?

Anna-Eva sa...

10-15 min beroende på hur stora och många köttbullar du har. Ta en skär itu och kolla att den inte är rosa. 200 grader.

Marsala sa...

Det är en skam för familjen att vi har en bror som älskar burkköttbullar. Se bara vilket konstigt ord det blev. Jag har nog aldrig skrivit det förr.
Jag gör förresten jättegoda bullar på koktpotatis och gräddvatten. Men jag gör det aldrig :D

Anonym sa...

Jag steker aldrig mina kötbullar utan kör de i ugnen redan från början. Jag steker inte alls ofta mat, tycker det blilr godare när det är gjort i ugnen!