måndag 17 september 2007

GASTRO-nomisk höjdare!









I torsdags bjöd jag min son på Gastro. Av en slump tog självaste Per Dahlberg emot oss och jag fick ta i hand och tacka för det fina priset. Sen satte vi oss till bords, spända av förväntan.

Strax blev vi serverade en liten amuse bouche i form av citronsmakande popcorn och krutonger. En ovanlig smakkombination. Därefter följde nästa lilla förnöjelse i form av en bit anklevertterrin med portvinsgelé och en liten skaldjursanrättning. Tredje och sista amuse bouchen bestod av ett litet spett med snigel och sidfläsk, synnerligen välsmakande, samt ett litet potatisskum med löj- eller var det sikrom? Nåja, samt taggsvamp var det i alla fall. Gott och enkelt.

Sen blev det dags för själva avsmakningsmenyn. Den kan ni titta på här. Allting var fantastiskt gott och presentationen var kul men jag hängde inte riktigt med alla gånger. Servispersonalen var verkligen proffsig och kunnig och bidrog till att det blev så bra. Det vi tyckte bäst om var lammet och pilgrimsmusslan men den rätt som imponerade mest var vakteln med ravioli och färsk tryffel. När servitrisen låste ut ett skrin, öppnade det och hyvlade färsk Gotländsk tryffel över anrättningen höll jag på att dåna. Vilken doft!!!! Vilken smak!!!!

Och så fick jag smaka portlak för första gången, en intressant ny bekantskap. Brödet var också en sort för sig. Tre sorters små bullar, först en liten bulle bakad på manitoba-cream, mycket gott. Sen en liten brioche med ost och chili och tillsist ett mörkt bröd, jag hann inte med riktigt men tror det var ett Levain-bröd med russin. Jättegott var det i alla dfall. Behöver jag nämna att smöret var hemgjort? Lätt och luftigt, lite lätt syrat och precis lagom salt.

Desserterna var goda bägge två och förhållandevis enkla men jag föll för äpplesorbeten och kombinationen äpple/rosmarin, jättegott! Sen var jag otroligt mätt, glad och tillfreds. Gastro lär få besök av mig igen.
Glömde berätta att hela menyn tog oss mer än två och en halv timme att inmundiga..

3 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Låter som ni hade det väldigt bra! Antar att det var 1:a priset?

Anna-Eva sa...

Japp :)
Härligt att få en nota på 2000 och bara behöva betala 25o kr av dem.

Bendel sa...

Låter smarrigt! Något sånt skulle jag också gärna vinna.