måndag 9 juli 2007

Rynkig potatis - Papas arrugadas

Ibland får jag dille på saker. Somliga saker är bara så goda och just nu är jag förtjust i papas arrugadas. Det betyder alltså rynkig potatis om du inte visste det och är en specialitet på Kanarieöarna, om du missat det också. Det är så himla enkelt att fixa och är gott som snacks, smårätt, bufférätt eller som tillbehör till grillat eller kallskuret tilsammans med frukt och grönt. Jag tycker bäst om att göra dem med färskpotatis och därför är det ju rätt tid just NU att ha dille på de små godingarna. Godast är det förstås att doppa dem i en riktigt stark dippsås. Slurp!

Papas arrugadas

Så många små delikatesspotatisar du vill ha
Vatten så det täcker
Rejält med salt, minst 2 dl till ett halvkilo potatis

Koka potatisen i saltvattnet tills de är färdiga. Då slår du av vattnet men häller tillbaka potatisen i grytan igen och skakar om kastrullen på den varma plattan så potatisen får en frostig, lite rynkig yta. Servera ljumma med såsen.

Sås (min allra enklaste)

2 vitlöksklyftor
1 tsk torkade chiliflagor
1 tsk paprikapulver
1 tsk tomatpuré
½ dl olivolja
½ dl vatten
1 tsk vinäger
½ krm salt
6 sötmandlar
ca ½ knäckebrödskiva
(och så ½ tsk hel spiskummin om man så vill som variation)

Mixa allt med mixerstav till en slät sås. Blir den för tjock, ta i lite vatten. Låt den stå ett tag så smakerna kommer till sin fulla rätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Såna potatis äter jag jämnt på Kanarieöarna!