torsdag 31 maj 2007

Say cheese!


Färskost finns i någon eller flera variationer i de flesta länder. Ricotta, Mozarella, Panir, Labna, Keso, Juustoleipä, Queijo fresco för att nämna några.
Själv var jag oerhört förtjust i den portugisiska färskosten queijo fresco när jag var barn. Den brukade stå på bordet vid restaurangbesök tillsammans med bröd och ibland någon charkuteri. Jag brukade få mammas också. I affären kunde man köpa den i stora stycken, bara att peka och måtta hur mycket man ville ha.
Ibland gör jag egen ost. Det är inte speciellt prisvärt och mest besvärligt. Av 2 liter mjölk blir en liten, liten ost som tar slut på ett kick. Jag tänker inte lägga ut något recept. Är du sugen på att ysta är det bäst att du köper en bra bok i ämnet. Jag ville bara berätta, om min lilla, men fasansfullt goda ost.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju livsfarlig kvinna! En sån underbar blogg, skall genast gå ut å plocka syren, rabarber mm. tack!

annan

Anna-Eva sa...

Tack! En sån underbar kommentar :)

Marsala sa...

Ha,ha! Ja den var underbar! "Annan" är ju solklart en man med hjärtat på andra sidan magen!

Syrran