måndag 28 maj 2007

Dansk inspiration - Birkes


Frasiga danska tebröd fyllda med mandelmassa. Birkes är danska för vallmofrö. Det här är lata mammans genväg till riktigt frasiga bröd. Och det är inte så krångligt som det ser ut!

1 paket kyld rektangulär smördeg (förslagsvis nestlé 25x42 cm)
Vallmofrö


Fyllning
200 g mandelmassa
2 msk vatten
Blanda ihop till en smidig smet.

Vetedeg
½ paket jäst
½ msk socker
½ tsk kardemumma(krossad)
1 dl mjölk
½ uppvispat ägg ( spar den andra halvan i ett glas)
4 dl vetmjöl

Ljumma mjölken och gör deg på sedvanligt vis. Låt jäsa 30 min.

1.Ta upp degen och försök kavla ut den till en rektangel, lika stor som smördegsplattan. Det är möjligt att du får pussla lite.

2.Täck så smördegen med vetedegen och vik ihop den, först nedre halvan till mitten och sedan övre halvan mot mitten. Se bild.

3.Kavla nu ut hela degen till en stor rektangel som på bilden. Fyll den med mandelmassan som en bred sträng i mitten.

4.Vik kakan som förra gången. Vänd skarven nedåt och platta till längden något.

5. Jämna till kanterna och skär längden i ca 5 cm breda bitar.

6. Lägg på plåt att jäsa 30 min.
7. Pensla med det halva ägget tillsatt lite mjölk och strö rikligt med vallmofrö på. Jag blandade vita och svarta.

8. Baka i 225 grader ca 12-15 min.


Ät dem som de är eller, faktiskt, som smörgås med ost. Gott!!


















1 kommentar:

Anonym sa...

Dom var så gode men jag skulle aldrig orka genomföra detta gigantprojekt! /Svärmor