lördag 28 april 2007

Frukost för två käringar


Idag åt vi en tokig frukost. Jag har varit så nyttig på sista tiden så min kropp formligen skrek efter kolhydrater. Sent i år kväll hade jag fått för mig att jag absolut måste ha Jim Laheys knådfria bröd, ja jag nästan grät av längtan efter detta sega, knapriga storporiga bröd. Men så var jag lite trött och lite upprörd och klantade till det. I stället för en lös rinnig degsmet blev det en fast och helt normal deg. Förmodligen räknade jag fel på mjölet eftersom jag pratade oavbrutet.


I vilket fall som helst satte jag degen åt sidan och gjorde en ny, perfekt men jag ville ju inte låta den andra lilla degen förfaras utan bägge degarna fick jäsa i överskåpet. Klockan sex i morse väckte katten mig och jag lommade upp och slängde ihop den misslyckade degen till två baguetter som fick jäsa till klockan åtta. Då bakade jag dem i 225 grader ca 10 min och fick ett härligt knaprigt och segt frukostbröd, mums! Testa!


Jag gillar ju Gitto så jag brukar använda hennes formidabla översättning av originalreceptet.


Knapriga baguetter


1 tsk färsk jäst
3, 5 dl kallt vatten
1 1/4 tsk salt
Vetemjöl special, tills det blir en fast deg. Arbeta snabbt ihop degen, plasta in bunken och låt den jäsa i överskåpet över kylen över natten. På morgonen bakas degen ut till två slarviga baguetter som får jäsa 1-2 timmar på plåt före bakning i 225 graders ugn ca 10 min. Pensla med vatten före bakningen.


Efter detta goda bröd åt vi vit choklad pannacotta. Ja, just det, till frukost :)

Inga kommentarer: