onsdag 4 april 2007

Dagens middag- Thaigryta


Som jag sa, Thaimat är outstanding på nyttighetsfronten. Det går ganska snabbt att svänga ihop också efter en tröttsam arbetsdag. Och man blir mätt! Dagens lilla gryta svängde jag ihop på en kvart, inklusive ris. Basmatiris kokar nämligen på ca 10-15 min endast.
Två kycklingfiléer räcker till 3-4 portioner. Jag rensade kyl och frys så i grönsaksväg blev det frysta wokgrönsaker, några sparrisstänger och en halv liten purjolök. Sedan kan man variera lite som man önskar. Idag använde jag endast en pytteburk kokosmjölk och spädde på med vatten och en skvätt matlagningsgrädde. Fisksås vill jag alltid ha i men sedan varierar jag mellan röd och grön currypasta eller chili med färsk koriander. Lite lime eller citrongräs vill jag också ha i. Så enkelt men jättegott. Kom ihåg att grönsakerna ska ha sin spänst kvar bara

Inga kommentarer: