söndag 11 mars 2007

Söndagsstek?


Nån som blir sugen?

Idag gick jag på darriga ben en liten sväng i grannskapet tillsammans med maken. Vi slank även in på Willys för att handla söndagsmiddag. Vanlig fläskstek hade vi bestämt redan innan, det var vad jag kände att jag kunde orka med idag.

Men väl hemma gick det ju inte att bara äta stek så där rakt upp och ner heller. I skafferiet stod en öppnad flaska rött med ett par deciliter i och i köksfönstret tronade en timjan i vårsolen.

Plötsligt blev den hela kotlettbiten utan ben delad i två delar, kryddad med flingsalt, peppar och rosmarin och vackert brynt i olja och hederligt svenskt smör. Sen fick den brässera under lock tillsammans med vinslatten, lite vatten, Bongs kalvfond och några timjanskvistar.

Potatisen blev vanlig klyftpotatis med extra knaper från några matskedar ströbröd.

Morotsstängerna fick steka sakta i olivolja tills de blev lagom mjuka. Då fick de sällskap av en smörklick, lite flingsalt, färsk timjan och smulad rosmarin.

Fläskköttet var tämligen snabbstekt och fick lyftas ur sin panna och vila i folie en stund medan såsen tillagades.

Den goda skyn redde jag av med maizena och sen hällde jag i en bortglömd gräddskvätt och lite matlagningsgrädde från kylen. Lite färg och smak från mörk soya och en smörklick, mer behövdes inte för att den skulle smaka gott.

Det var vår söndagsmiddag det och inte tog det lång stund förrän fatet var så gott som länsat.

Inga kommentarer: