lördag 3 februari 2007

Majskycklingfilé med fint mos och tomat och paprikasås med sting


Då så var maten tillagad och uppäten. Maken diskar snällt och jag bloggar. Dagens rätt består endast av råvaror som fanns hemma i kyl och frys. Rotsakerna var över från veckans oxbringa och kycklingen väntade i frysen. Det enda som köpts hem nytt var salladsmixen.


4 pers

4 majskyckling filéer

Putsa filéerna, salta och peppra och låt dem få lite färg i stekpannan. Sätt därefter in dem i ugnen 225 gr tills de är färdiga ca 10-15 min. Koka ur stekpannan med 1 dl vatten, spara skyn.

Mos:
7 medelstora potatis
3 palsternackor
½ huvud romanescu ( kan bytas ut mot lite broccoli eller blomlål eller både och)
smör
½ dl vispgrädde
1 dl riven smakrik ost ( jag använde XP såklart)
salt och peppar

Koka rotfrukterna ordentligt mjuka. Mosa. Blanda i en stor smörklick, grädde och ost, salta och peppra)
Såsen:
3 msk tomatpuré
2 tsk paprikapulver
1 tsk sambal
1dl steksky
2, 5 dl Milda Mat 15%
1 msk whisky
1 tsk farin
salt, peppar, cayenne
smör och olja

Lägg en rejäl klick smör och en skvätt olja i en teflonbelagd stekpanna och bryn på tomatpuré och parika. Slå på grädde och sky och koka samman. Tillsätt övriga ingredienser och smaka av.


Till detta serverade jag ugnsrostade morötter med rosmarin eftersom jag hade morötter hemma, gula och röda. Samt salladsmix med en sked av varje dressing.


En sked av varje dressing:
1 sked flytande honung
1 sked balsamico
1 sked äppelcidervinäger
1 sked dijonsenap
1 sked olivolja
1 sked rapsolja
1 sked vatten
salt, peppar från kvarn

Sväng runt salladen i dressingen och servera till kycklingen.

Inga kommentarer: