måndag 5 februari 2007

Fusklatte och skykok




Idag är jag slö, kanske för att jag fick gå in och jobba extra igår. Masade mig dock iväg till affären och köpte lite köttben. De steker i ugnen nu och det doftar gott.

Jag dricker fusklatte för att det är godare med vispad mjölk än vanlig kylskåpskall och för att min mage bara tål kaffe med massor av mjök i. Kaffet för dagen är Zoegas Hazienda. Det är gott faktiskt och dessutom rättvisemärkt.

Varför kokar jag sky? Jo därför att det nog inte finns någon restaurang med självaktning som inte har en skygryta kokande. Däri ligger hemligheten bakom många goda såser. Och jag tänker laga god sås, snart.
Dagens skykok innehåller:
Ca 800 gram märgben
Ca 1 kg Fläskben Obs! Ta ben från nöt istället om ni kan få tag på det.
tomatpure
lite olja
morot, palsternacka, selleri, lök,purjolök, persiljekvistar, lagerblad, vitpepparkorn
Sätt ugnen på 250 grader. Släng ner alla benen i en långpanna och skala grönsakerna och dela i mindre bitar och lägg i pannan. Smeta ordentligt med tomatpuré på benen, ringla över lite olja och in i ugnsvärmen. Där får de steka tills de fått fin färg, på gränsen till brända.

Då lägger man ner dem i en stor gryta, kokar ur pannan med vatten och slår ner det i grytan och fyller sedan upp med mer vatten tills det täcker benen. Sedan slänger du i några lagerblad, pepparkorn osv och sätter grytan att först koka upp och sedan sjuda. Och nu ska den sjuda, lääääänge.

För min del kommer den att stå på spisen till läggdags och då sätter jag ut den på balkongen. I morgon bitti får den sedan fortsätta koka tills i morgon eftermiddag. Fyll på med vatten hela tiden så benen är täckta. Det tar lite tid men sen har du flera liter god sky.
Tillägg: Jag stör mig lite på mig själv att jag inte orkade åka in till kötthandlaren och köpa ben i stället eftersom jag tycker att min sky blev alldeles för fet av fläskbenen. I vilket fall som helst så lät jag den koka ca 8 tim och därefter silade jag ifrån benen och sedan reducerade jag skyn något för en mer koncentrerad smak.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kudos till någon som pallar koka ben i åtta timmar.

Anna-Eva sa...

Men det är ju det enklaste som finns, den sköter sig ju själv så snällt där på spisen.Och belöningen får man ju sen i form av den goda såsen :)