torsdag 8 februari 2007

Det godaste jag vet


Jag tycker att det är kul att titta i gamla kokböcker och se hur vi har förändrat våra matvanor. Under min livstid främst, men det är kul att se ännu längre tillbaka också.

Ibland köper jag på mig kokböcker på loppis, gärna mindre häften och inte riktiga kokböcker. Jag har i min ägo en bok som heter Det godaste jag vet ( ICA förlaget, 1973) där helt vanliga svenskar förekommer med bild och recept på det godaste de vet. Det är verkligen roande läsning.

Det godaste jag vet kunde 1973 alltså vara allt från Glödhoppor, Sheperds pie, Bobotie, Stekt ejder till Lammnjure i champinjoncreme, Hemlagad blodpudding, Musselfylld strömming, Äppelmjölk och Risgrynsgröt.

Däremellan finns självklart lite mer vanliga rätter. Festrätt på lätt sätt, är en fläskfilé gratäng. Kantarellgryta med Vilda västernsallad låter gott tycker jag och Kycklinggryta med mandlar och champinjoner.

Men nu när jag varit inne på det där med långkok fastnade jag för en gammal klassiker. Nämligen: Köttsoppa med klimp! Så här skriver damen i sitt brev:

”Min speciella favoriträtt är ett matminne från lyckliga barnaår. Mustig köttsoppa kokt på oxsvans och kanske också ett fint märgben. Med kärlek och omsorg lagade mor soppan. Jag minns än hur den värmde och mättade en frusen och hungrig barnunge.”

Visst blir man sugen!

700-800 g oxsvans
(1 msk margarin eller smör)
1½ liter vatten
1½-2 tsk salt
5 vitpepparkorn, 3 kryddpepparkorn
6-8 morötter
2 palsternackor, 1 bit selleri
1 purjolök
3-4 potatisar, vatten, salt

Soppan får finare färg och mustigare smak om man bryner köttet före kokningen. Dela oxsvansen i bitar och lägg i en gryta. Tillsätt vattnet och saltet, koka upp och skumma väl. Tillsätt pepparn. Koka på svag värme 1½ timme. Skala och skär grönsakerna i bitar. Potatisen bör kokas för sig men ös i resten av grönsakerna i buljongen. Koka tills köttet är mjukt. Lyft upp oxsvansen och skär loss köttet. Lägg sedan tillbaka det i soppan. Och glöm nu inte att tillsätta kärlek och omsorg till soppan!

Klimp:
4 dl mjölk
5 msk vetemjöl
1 ägg
Salt, peppar, (socker)
1 tsk finstött kardemumma


Vispa samman mjölk och mjöl i en kastrull. Låt det koka sakta under omrörning. Späd eventuellt med lite buljong. Klimpen bör vara som en tjock sås. Vispa i ägget och smaksätt väl med salt, peppar och lite socker och så den viktigaste kryddan, kardemumman. Häll upp smeten i en vattensköljd skål. Servera klimpen kall till soppan och låt var och en lägga en klick av den i soppan.
Fotnot: Bilden är tagen från boken och föreställer gravad makrill och surrad makrill.

Inga kommentarer: