torsdag 22 februari 2007

Bakad potatis

Jag bjuder på två recept idag. En fyllning som kräver tillbehör av kött eller fisk och en riktig bakpotatisfyllning. Egentligen inga konstigheter men ibland kan man behöva lite inspiration.
Potatis ska bakas direkt på ugnsgallret och absolut inte lindas in i folie. 225 grader ca 45 minuter är regeln. Pricka potatisen med gaffel eller provsticka före. Sedan brukar jag vira lite folie runt halva potatisen vid serveringen, bara för att det ser snyggt ut på tallriken.


Bakad potatis med örtcreme

4 bakpotatisar

1 burk creme fraiche
2 schalottenlökar, finhackade
färsk timjan, basilika, dill, persilja
salt, peppar
smör
(allkrydda)
ruccola eller mycket finstrimlad isbergsallad

Enkelt och lätt, men gott. Rör creme fraichen tjock. Blanda i lök och finskurna örter efter smak. Jag älskar timjan och kan nöja mig med bara det. Smaka av med salt och nymalen peppar. Låt stå kallt så smakerna sätter sig.
Vid serveringen skär jag ett rejält kryss i potatisen och trycker fram det heta mjuka innanmätet, lägger i en rejäl klick smör, kryddar eventuellt med allkrydda(jag är lite fånigt förtjust i det), klickar i fyllningen och toppar med finstrimlad isberg alternativt ruccola.

Servera till:
Ex. grillad lax med citronklyfta och kokta sockerärter eller grillad kotlett, fläskfilé, biff...

Bakad potatis med skaldjursfyllning (2-4 potatisar, jag gillar myyyycket fyllning, då räcker den till 2)

1 burk lättcreme fraiche eller vanlig
½ dl majonnäs
1 liten burk ishavsrom
1 liten finhackad schalottenlök
150 gram skalade räkor eller kräftstjärtar i lake eller crabsticks eller en blandning av allt
finskuren dill, salt, peppar

smör
(allkrydda)
finstrimlad isbergssallad
citronklyftor

Vanlig creme fraiche har ibland en tendens att bli tunn när man rör i den. Vispa i så fall den tjock innan övriga ingredienser tillsätts. Jag brukar hacka hälften av skaldjuren och låta andra halvan vara hela i fyllningen. Låt alltid fyllningen stå ett tag före servering. Serveringsanvisning, se ovanstående recept. Garnera med citron och dillvippa.

Inga kommentarer: