tisdag 30 januari 2007

Spiskummin, spiskummin, spiskummin

Det har väl framgått vid det här laget att jag älskar spiskummin. Jag kan helt enkelt inte leva utan denna fantastiska krydda. Livet är inte bara salt och peppar, det är definitivt spiskummin också. Så se alltid till att ha spiskummin hemma!

Strunta i att köpa färdiga tacokryddor, läser du på baksidan av förpackningen ser du att de innehåller just spiskummin. Och dessutom en massa onödiga tillsatser och därutöver, lök, vitlök, chili. Börja krydda din tacofärs med salt peppar och ganska rejält med spiskummin, sen kan du se vad mer du behöver. Jag skulle nöja mig med chili, vitlök och kanske lite socker, om du vill att det ska smaka likt de färdiga mixerna.

Spiskummin är dessutom den kummin som används i kumminost, i curry mm mm. Testa att koka morotstavar al dente och sväng sen runt dem i smör och rostade spiskumminfrön i en stekpanna. Gott!! Eller krydda stora potatisklyftor med spiskummin , ringla olivolja över, salta med flingsalt och baka i ugn. Också gott!! Och jag får ju inte glömma hur gott det är med ugnsrostad palsternacka med spiskummin. Kära nån så mycket gott det finns.

Idag har jag lagat falaffel, självklart kryddade med spiskummin. Häng med i mitt nästa blogginlägg så får du receptet på min falaffel.

Inga kommentarer: